Az ODYSSEUS,
egyetlen magyar lobogójú
ISKOLAHAJÓ
Csak nekünk van iskolahajónk, ami egy különleges státusz és egyben felelősség is.
Mi a francia Dufour hajógyárban, La Rochelle-ben rendeltük meg az Odysseus-t, amelyet speciálisan az iskolahajó feladatok ellátására építtettük.
A hajótest sokkal erősebb, mint egy széria charter hajóé, az elrendezése és a felszereltsége is a tengeri oktatást szolgálja. Ezért van a kormányoknál is 2 chartplotter (GPS) és VHF rádió külső hangszóróján folyamatosan figyeli a kormányos a rádiózást.
A kapitányi a kapitányi kabinban lévő műszerek és a chartplotter valamint a 0 luxos videó kamera segítségével állandóan kontroll alatt van a hajó, ami a biztonságos hajózás elengedhetetlen feltétele. Amellett, hogy mindent lehet látni, még a robotkormányt is lehet vezérelni, állítani lehet a külső chartplotter képén, sőt még rádiózni is lehet.
Ezek teszik lehetővé, hogy 24 órás felügyelet mellett a tanulók önállóan, de mégis biztonságos felügyelet alatt vezethessék a hajót, ezzel felkészülve az önálló hajózásra.
Képek a hajó építéséről
Az iskolahajó műszaki adatai
Épült: La Rochelle, Franciaország
Típusa: GibSea 51
Legnagyobb hossz: 15,80 m
Vízvonalhossz: 14,4 m
Testsebesség: 9,1 csomó
Eddig max. GPS sebesség: 16,2 csomó
Legnagyobb szélessége: 4,90 m
Merülése: 2,0 m
Vízkiszorítás: 20 t
Tőkesúly: 4,850 t
Hajózási körzet: korlátlan
Kabinok száma: 5 db
Fürdőszobák száma: 5 db
Befogadóképesség, max: 12 fő
Tanulók száma a tréningeken: max 8 fő
Fővitorla: 54 m2
Génua: 76m2
Bliszter: 160 m2
Viharfock: 11 m2
Vihargrósz: 8m2
Víztartály: 1 055 l
Üzemanyagtartály: 500 l
Motor: Yanmar 115LE
Biztonsági felszerelések
- EPIRB Ocean Signal E100G (LEOSAR és GEOSAR műholdakra) - műholdas vészjelző készülék
- AIS SART MOB 3 db - amelyek a hajónkról vízbe esett személyek felkutatását segíti elő (2 db az éjszakai őrség, egy a kapitány felfújható mentőmellényéhez tartozik)
- RADAR SART - amely a többi hajó radar képernyőjén a vészhelyzetben lévő a mentőtutajunk vagy a hajónak megjelenítésére való
- Garmin VHF 300i DSC rádió 2 beépített és egy WiFi vezérlő egységgel felszerelve a GMDSS A1 körzetében és a közel körzeti segélykérést és a kommunikációt szolgálja
- Tartalék VHF DSC rádió, Standard Horizon AIS MATRIX 2100
- Standard Horizon kézi VHF DSC rádió - amely a mentőtutajból alkalmas a beépített GPS és a DSC funkciójával vészjelzés leadására és a kommunikációra
- Yellow Brick Iridium műholdas nyomkövető
- ICOM IC-801E MF/HF DSC rádió, amely a partoktól távol és az óceánokon (GMDSS A2-A4 körzete) a segélykérésre és a kommunikációra alkalmas
- beépített 0 Lux-os kamera 2db
- Garmin AIS adó-vevő, amely a saját hajónkat mutatja másoknak és más hajókat nekünk a chartplotterek képernyőjén az összeütközésveszély felmérésére
- 12 személyes mentőtutaj
- 13 hagyományos + 3 automata mentőmellény,
- 10 db mentőheveder,
- 2 mentőpatkó
- világító jelzőbója
- Dan bója (a vízbe esett személy megjelölésére)
- hajócsavarra szerelt kötélvágó
- Orrsugár-kormány
A hagyományos navigációs eszközök
- kormánytájoló
- kézi mélységmérő
- távcső mágneses tájolóval egybeépítve
- kézi tájoló
- szextáns 2 db (a csillagászati helymeghatározásokhoz)
- barográf
- Földközi-tenger hajózási térképei
Energia management
Az Odysseuson 3 akkumulátor telep van:
- motorindító akkumulátor 1 db 80 Ah
- szerviz akkumulátorok: 3 db 180 Ah
- orrsugárkormány és a horgonycsörlő: 1 db 220 Ah
A hajó energiaellátását a Mastervolt rendszer felügyeli. A vezérlője az Easy5, amelyről szinte mindent ki-be tudok kapcsolni, meg tudom figyelni a áramfogyasztás, és védi az egyes fogyasztókat.
A
Az elektronikus navigációs eszközök
Az elektronikus navigáció felszerelései a GARMIN navigációs és információs rendszerre épül fel:
- GPS vevők (5 db független, mindig a legpontosabb jelét használjuk)
- Chartplotter - 4 db:
- GPSMAP 6012 - térképasztalnál
- GPSMAP 7012 - cockpit középen, touchscreen
- GPSMAP 4010 - bal oldali kormánynál
- GPSMAP 7208 - kapitányi kabinban
- GPSMAP 620 - backup, villámcsapás esetére
- GMI 10 kijelző - 5 db:
- térképasztal 2 db
- jobb oldali kormánynál 1 db
- kapitányi kabin 2 db
- GMI 20 kijelző - 1 db - jobb oldali kormánynál
- Radar, 24 mérföldes hatósugárral
- Robotkormány vezérlő 3 db:
- jobb oldali kormánynál 1 db
- térképasztalnál 1 db
- hordozható WiFi-s a kapitányi kabinban
- Beépített 12V-os, Core I7-es számítógép
- Beépített display 3 db
- szalon
- térképasztal
- kapitányi kabin
Kommunikációs eszközök
- Garmin VHF 300i DSC rádió 2 beépített és egy WiFi vezérlő egységgel felszerelve a GMDSS A1 körzrtében és a közelkörzeti segélykérést és a kommunikációt szolgálja
- Tartalék VHF DSC rádió, Standard Horizon AIS MATRIX 2100
- Standard Horizon kézi VHF DSC rádió - amely a mentőtutajból alkalmas a beépített GPS és a DSC funkciójával vészjelzés leadására és a kommunikációra
- ICOM IC-801E MF/HF DSC rádió, amely a partoktól távol és az óceánokon (GMDSS A2-A4 körzete) a segélykérésre és a kommunikációra alkalmas
- Furuno NX 300 Navtex vevő.
- Yellow Brick Iridium műholdas nyomkövető
Komfort felszerelések
- Teak fedélzet és cockpit
- Orrsugár-kormány
- Biminitop és sprayhood
- CD hangszórók a cockpitban is
- külső zuhany
- 5 kabin és 5 fürdőszoba
- a bal és a jobb első kabinokban az ágyak emeletessé alakíthatóak
- mind az 5 kabin bentről elérhető
- a szalonban 210 cm-es belmagasság!
- automata 3 égős gáztűzhely, elektromos gyújtással
- 150 literes hűtőszekrény
- 100 literes italhűtő
- CD HiFi- BlueTooth
- TV monitor a szalonban
- minden kabinban 220V-os aljzat
- 2 kW-os inverter a 220V előállításához,
- elektromos és dízel fűtés a szalonban és minden kabinban külön termosztáttal
- kemény fenekű 8 személyes gumicsónak
- 15 LE-s külmotor
Mit kockáztatsz, ha nem fektetsz a hajózási tudásodba?
- Veszélyezteted a saját, a családod és utastársaid életét.
- Ha nem tanulsz meg biztonságosan hajózni, akkor csak stresszelni fogsz, hibát hibára halmozol és oda a tengeri hajózás élménye.
- Kockáztatod azt is, hogy valami hibát vétesz és megbírságolnak. A tengeren sajátos írott és íratlan szabályok vannak!
- Ha a képzéseid hiányosságai miatt megsérül a bérelt hajód, akkor a hiába kötsz CASCO biztosítás a bérhajódra kauciódon kívül a teljes kárösszeget behajthatja a biztosító rajtad, ha bizonyítja a különös gondatlanságod vagy a jogellenes magatartásod.
- Ha elhitették veled, hogy „a hajózáshoz elegendő egy horvát jogosítvány, mivel a horvátok csak tudják, mi kell a tengeren”, akkor az első hajózásod után döbbensz rá, hogy ez mennyire nincs így.
Ma már a hallgatóink 87%-a rendelkezik horvát jogosítvánnyal, de azért jönnek, hogy megtanuljanak hajózni. - Ha a friss horvát jogosítványod birtokában nem mersz egyedül nekivágni a tengernek, akkor felelőség teljesen gondolkodsz. Viszont bérelned kell egy kapitányt, aki Te is lehettél volna…
- Ha mégis túl vagy az első hajózáson, akkor lehet, hogy nem is sejted mennyi mindenre nem figyelsz oda, ami javítaná a biztonságod.
Szeretettel vár a Jachtakadémia személyzete:
A tanári kar